Els orígens de la publicitat

La publicitat, tal com la coneixem actualment, no es remunta més enllà de tres segles.
No obstant això, alguns historiadors arriben a definir com a publicitat tota aquella
activitat comunicativa destinada a potenciar el comerç en temps anteriors a l’inici de la
industrialització. Aquest tipus de publicitat, però, tenia com a objectiu informar més
que no pas persuadir.  


Amb la invenció de la impremta al segle XV, Johannes Gutenberg comença a impulsar la
publicitat. La premsa ho afavoreix. Els primers anuncis impresos van incloure rètols i cartells; així,
l’any 1472 trobem el primer indici de publicitat impresa en anglès: “The first printed English
advertisement was in 1472 when William Caxton printed a poster and tacked it onto
church doors announcing the sale of a book.”  


La publicitat moderna té el seu origen al segle XIX amb la implantació del capitalisme i
la producció en massa de productes. Als Estats Units s'inicia el desenvolupament de la
indústria publicitària i cada vegada se li dóna major importància.


L’any 1870 s’havien gastat en publicitat un total de 50 milions de dòlars i amb l’entrada
del segle XX, es va arribar als 500 milions.
La gran difusió de la publicitat va arribar un cop acabada la Primera Guerra Mundial.
L’agència J. Walter Thompson (JWT) a través de l'innovador estil en redacció i
administració va  introduir la investigació del màrqueting modern en la publicitat.  
Després de la Segona Guerra Mundial, l’activitat publicitària s’integra definitivament
en el màrqueting. A partir d’aquí, les innovacions no han deixat d’aparèixer.  


La televisió va ser un invent de gran importància per a la publicitat, ja que va millorar-
ne les seves tècniques comercials en utilitzar mitjans visuals i sonors.  
A la fi de la dècada dels vuitanta, només als Estats Units i en un any es van gastar al
voltant de 120.000 milions de dòlars en publicitat.  


En l’actualitat, la publicitat es troba en una fase de diversificació de tècniques. Ens veiem
constantment influïts per la publicitat i cada cop es més difícil influir en el consumidor.  


Al nostre país, concretament, la crisi econòmica ha afectat negativament la publicitat.
Cada cop més, els anunciants estan aturant la inversió publicitària de forma dràstica.
Aquest fet, d’una banda, impedeix evolucionar la publicitat pel que fa a les noves
tecnologies però, d’altra banda, afavoreix la recerca de nous suports i maneres
innovadores més econòmiques per tal de fer arribar el missatge al consumidor.